måndag 12 januari 2009

På jakt efter ekologiskt...

I förmiddags hade jag några ärenden nere i staden där vi bor. Det var ganska skönt att komma ut en stund, efter influensans dagar....så jag och min lilla tjej, tog en sväng på några affärer där vi egentligen inte hade några ärenden.

Jag gick på jakt efter ekologist.....och uj, vad jag fick leta. I en mataffär, där vi inte brukar handla hade de inga ekologiska grönsaker! På frågan varför: fick jag svaret: ingen efterfrågan.....men då undrar jag: Hur ska folk kunna efterfråga sådant som (jag tror) en del inte vet finns.. Jag hoppas att de fick sig en tankeställare.

När jag sedan besökte några klädaffärer, hittade jag några få plagg, av, ekologisk bomull....och de plaggen var ganska tråkiga. När de stora kedjorna säljer plagg av ekologisk bomull, är designen ofta offwhite, brun, svart.....inget fel på de färgerna, men det vore skoj om plaggen inte behövde se ekologiska ut, fastän att de är det,....om ni förstår.

Jakten gick vidare bland hemtextilier, där det faktiskt fanns flera(!) olika bäddset, underlakan, och handdukar att välja bland, och de var riktigt snygga! Jag hittade också bambuhanddukar.

Ja, summan av denna lilla jakt, är att de stora kedjorna verkligen kan göra skillnad, men tyvärr inte gör det....och att vi som konsumenter, måste efterfråga mer, mer, mer ekologiskt!!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är beredd att instämma i allt. Men hur sjutton ska vi konsumenter kunna "kräva" mer, bättre och ännu bättre ekoprodukter. Jag får inte ihop det...Tips?

Anonym sa...

Kräva är såklart omöjligt som enskild konsument att göra, men om vi är många som som frågar efter det, som visar att vi vill ha det ekologiska så påverkar ju det i rätt riktning.

Ensamvarginna sa...

Vi har större makt än vi tror. Säljer de inte så slutar de med de produkterna och frågar vi efter eko/miljö i varje affär så sätter det sig i deras medvetande och de kanske tar upp det på personalmötet... Jag tjatar jämt i klädaffärerna (på ett trevligt sätt) och när det inte finns så säger jag att jag återkommer när säsongens nya varor kommit för då har ni säkert något. Då brukar de nicka lite försiktigt och ibland som hos P&P så skulle de faktiskt få in lite mer till nästa gång, sa de i alla fall. Kedjorna är de som avgör, för där är det enklast att handla för folket. Just nu är det bedrövligt på klädfronten i kedjorna, men det måste hända saker snart. Det bästa är att: köp inget förrän det finns alternativ! Undantag kan finnas förstås.

Anonym sa...

Jag håller med dig Malvalin! Om vi efterfrågar, så finns det i deras tankar, och förhoppningsvis, gror det, för att sedan blomma ut i fler kollektioner! Men jag gör som du, köper ej! Väntar och hoppas, och frågar! På nätet finns det ju dock alternativ, framförallt till barnen, till en rimlig kostnad. Till oss finns det ju också, men då kostar det desto mer. Dock kan man ju då konsumera, om än i mindre skala, och det är ju i och för sig bra!

ecoloco sa...

Det tråkiga med de stora kedjorna är att de hajpar det lilla lilla ekologiska de har - som en marknadsploj. Sen när man kommer till butiken finns i princip inget :-(
Tacka vet jag nätet...
Loa