torsdag 15 januari 2009

Ekologiskt/närodlat

Jag vill ju i största möjliga mån handla ekologisk mat, och gör det i så stor utsräckning som möjligt.

Men ibland ställer jag mig frågan:

Om jag har en vara som är närodlad, som inte är ekologisk, och jag har en vara som är ekologisk men inte närodlad. Vilken ska jag välja? Ta potatisen som exempel:

Vi har en potatisbonde ca 5 km från oss, som inte odlar ekologiskt(än så länge, det bästa vore såklart om han började med det...)Sen kan jag ju handla ekologisk potatis i "vår" mataffär, men som är odlat längre bort.....

För min egna hälsa, så är ju den ekologiska bäst, men för miljön runt omkring mig, vet jag inte vilken som vinner..

Jag vill ju ha ekologiskt, men den har ju transporterats längre......inte lätt. Å andra sidan måste vi ju visa att det är ekologiskt vi vill ha, så att fler bönder börjar odla ekologiskt...

Hur tänker du?

3 kommentarer:

Ensamvarginna sa...

Jag tänker ekologiskt. Och att den allra helst ska vara närodlad. Men jag köper hellre av en ekobonde i Småland 30 mil bort än av grannen som besprutar. Nu finns ju ekologisk potatis häromkring, men om inte, så vill jag ju inte stödja den där anti-eko-bonden fast han är nära. Annars så är väl en bra regel att undvika allt som fraktats långt ifrån och försöka hålla sig till områdets eko-säsongsgrönt. Ta reda på exakt vad din potatisbonde besprutar med så blir det lättare för er att ta ställning och så kanske han får sig en tankeställare. Det är lättare sagt än gjort, man vill ju inte stöta sig med någon. Men det handlar ju om mat som besprutas.

sygryn sa...

Du har alldeles rätt! Och jag tänker ju också så....men så tänker jag på alla onödiga mil eko-potatisen får åka. Får höra mig för med bonden....men det är ju faktiskt obesprutat jag vill ha!

Johan sa...

Transporterna av potatis är ganska effektiva, så klimatpåverkan är ganska liten. Till sist blir det den eviga jämförelsen mellan olika storheter; hur mycket transport får den obesprutade potatisen kosta?

För egen del tar jag en grej i taget och lägger om. Sedan funderar jag inte mer på det. Har inte köpt konventionell potatis på länge nu. Har heller inte på länge funderat på var den kommer ifrån. Jag tror det sänder en tydlig signal till de konventionella bönderna.