måndag 26 oktober 2009

Värmande soppa

Den här soppan är busenkel att göra, dessutom väldigt billig och god såklart!
På hösten är värmande soppor och grytor den bästa maten tycker jag.
Jag lagar sällan mat till recept, utan tar lite efter tycke och smak. På ett ungefär gör jag såhär:
  • Riv så mycket morötter du vill ha-grovt
  • Fräs morötterna i raps- eller olivolja.
  • Salta och peppra.
  • Häll på buljong(så mycket du tycker är lagom), Reneé Voltaires Lantbuljong är godast!
  • Häll i röda linser.
  • Låt koka tills linserna är mjuka, och lite mosiga, de reder soppan.
  • Häll i apelsinjuice el. pressad apelsin, ett par decilter till 4 portioner.
  • Smaka av med Eldigt örtsalt från Reneé Voltaire, samt svartpeppar.
  • Servera med ett gott bröd

Ingredienserna till soppan är lättillgängliga som ekologiska i den vanliga mataffären. Reneé Voltaires sortiment finns inte överallt, men går att beställa i hennes webshop.

Den här soppan värmde vi oss med ikväll, och mina frusna fötter tinade upp:)







2 kommentarer:

SysterYster sa...

Ja visst är det gott med soppa när det är kallt ute. Jag brukar göra en liknande med morötter och röda linser som grund, men tar i alla grönsaker som jag för tillfället har hemma. Kryddar även med chili och vitlök. serverar med en klick creme fraiche

S sa...

Kul att hitta din(a) blogg(ar)! Kom hit via dina fantastiskt fina tygunderverk och nu ska jag komma in här och kika med ojämna mellanrum ;)